Hruboskalskými údolíčky ke Kopicovu statku a hradu Valdštejn

Náročný výlet (černý stupeň obtížnosti) po okolí Turnovska, který vás provede po krásách Hruboskalska. Podíváte se k jednomu z nejstarších hradů v Českém ráji, k hradu Valdštejn či ke Kopicovu statku, který je krásnou ukázkou lidové architektury.

Itinerář:

Kacanovy u hřbitova – modrá pěší trasa 1 km Kopicův statek – modrá pěší trasa1 km rozcestí Jižní sedlo – červená pěší trasa 0,8 km Valdštejn -červená pěší trasa 2 km Bukovina – modrá pěší trasa 1 km rozcestí Třetí vrata – zelená cyklotrasa 4012 2,5 km Kacanovy – modrá pěší trasa 0,5 km Kacanovy u hřbitova.

Délka výletu: 10 km

Obtížnost trasy pro mechanický vozík: náročná, vyžaduje doprovod

Obtížnost trasy pro elektrický vozík: náročná, vyžaduje doprovod

Vhodnost trasy pro kočárek: ANO

Popis trasy:

Výlet začíná na asfaltovém parkovišti v Kacanovech u hřbitova. Sledujte modré turistické značení směr Kopicův statek, 1 km. Jedná se o stoupání do prudkého kopce až na Kopicův statek po cestě s hrubým asfaltem a odvodňovacími kanálky (foto č. 1).

Od statku pokračujte dále po modré značce směr Janova vyhlídka. Po 50 m od statku zahýbáme vpravo na polní cestu, která je v rovině. Ta po 100 m končí a začíná lesní písčito-kamenitá cesta. Na začátku lesa se nachází odpočívadlo.

Dále vás čeká mírné stoupání , po 200 m se na cestě vyskytují kořeny, které nejsou vysoké a dají se přejet (foto č. 2). Dále následuje prudké 30 m stoupání, pak rovinka 200 m a 200 m mírné klesání na rozcestí Jižní sedlo, odkud se dejte vlevo a napojte se na červené turistické značení a zamiřte na Valdštejn.

Dále následuje rovinatý úsek 300 m a pak klesání středním kopcem 300 m, kde vedou přes cestu dva odvodňovací žlaby 10 x10 cm (foto č. 3). Lze je dobře přejet. Následuje rovinka o délce 200 m, která vás dovede až na hrad Valdštejn, který je možno navštívit (informace o přístupnosti jsou přímo u jeho záznamu).

Na parkovišti před Valdštejnem je hospůdka se zahrádkou a běžným WC, ke kterému vede schod vysoký 15 cm, dveře o šířce 60 cm se otevírají dovnitř. Od toaletní mísy ke stěně je 30 cm místa, před mísou 70 cm, umyvadlo je opatřeno pákovou baterií. Na hradě Valdštejn se nachází bezbariérové WC.

Odtud se vracíte zpět na rozcestí Jižní sedlo a pokračujete dále směrem na Hrubou Skálu. Zde přijde střední klesání v délce 250 m, na cestě je odvodňovací kanálek z plochých kamenů (foto č. 4), který lze dobře přejet i na el. vozíku. Cestou se nachází spousta krásných vyhlídek na Hruboskalské skalní město. Bohužel, přístup na vyhlídky je obtížný a je nutno zdolat několik kořenů (foto č. 5).

Po 500 m přichází střední klesání po hrubší kamenité cestě o délce 300 m. Dostáváte se na rozcestí Bukovina. Zde je možné navštívit tamější arboretum (informace o přístupnosti jsou přímo u jeho záznamu).

Z rozcestí pokračujte doprava po modré turistické značce – směr Vyskeř. Povrch cesty tvoří hrubý asfalt, po 200 m začíná profil cesty mírně klesat. Cestou projíždíte kolem pískovcových skal. Zhruba po 1 km přijdete na rozcestí Třetí vrata. Zde opouštíte modré značení a pokračujete po zelené cyklotrase s hrubým asfaltem až do Kacanov (délka 2,5 km). V Kacanovech na křižovatce u autoservisu se dáte vpravo na hlavní silnici a stoupáte středním kopcem o délce 0,5 km a dostáváte se zpět na parkoviště. Občerstvit se můžete v hotelu Králíček vzdáleném 350 m po silnici směr Turnov.

Zdroj: Cesky-raj.info, Ceskyrajbezbarier.cz – RSS channel

– článek byl přijat prostřednictvím webové čtečky (RSS Autopilot) RSS kanálu nebo dle dohody – s laskavým svolením redakce Cesky-raj.info.

Obsah článku není nikterak modifikován.