Mrzne až praští! Je vhodné v takových extrémních podmínkách běhat?

Konečně je tu pravá zima. Všude sníh a dokonce i teploty klesají hodně pod mínus 10 stupňů. Mnozí se ptají: Je v takto extrémních podmínkách vůbec zdravé běhat? Možná to mnohé překvapí, ale i v zimních podmínkách, kdy je hodně pod nulou a všude sníh, je běh pořád zdraví prospěšný. Člověk musí však být jen více obezřetný a dodržet pár zásad!

Čím může být běhání při teplotách pod mínus 10 stupňů pro člověka nebezpečné?

Ztuhlost a strnulost svalů

Největším problémem je ztuhlost až strnulost. Svaly jsou v důsledku mrazu doslova zaťaté. Můžeme být oblečeni jak chceme dobře, ale dýchat musíme, a vzduch, který vdechujeme, je velmi mrazivý, už právě to stačí, že se naše svaly stáhnou a náš běh tedy postrádá běžnou pružnost.

Zhoršená koordinace pohybu

Pak stačí jen mírné uklouznutí, škobrtnutí o nerovnost na cestě a protože jsme celí zatažení, je naše celková koordinace snížena. Stačí pak jeden prudší pohyb a může dojít k poškození svalových vláken.

Omezený rozsah pohybu způsobený oblečením

Samotným nebezpečím je i počet vrstev, které máme na sobě. I ty samy o sobě způsobují, že si připadáme spíš jako nemotorní medvědi než ladné gazely, a i tato okolnost se dosti výrazně podepisuje na stylu našeho běhu, na naší stabilitě a celkové koordinaci.

Mrazivý vzduch

Třetím důležitým faktorem je pak samotný studený vzduch, který vdechujeme. V mrazech dost často pozbýváme schopnost dýchat nosem, neboť ten se v důsledku uvolňování sekretu (rýmy) stává neprůchodným a tak dýcháme ústy přímo ten mrazivý vzduch do průdušek a plic. Hrozí pak větší možnost nachlazení než jindy.

Náhradní varianty běžeckého tréninku

Máte tedy v takovémto počasí zapomenout na trénink? Nikoliv, jen je třeba hledat jiné varianty. A nemusí to být ani varianty náhradní, jako je opravdu pomalý běh nebo běhání na páse ve fitku. Velmi vhodnou variantou je třeba H.E.A.T. Programem.

obrázek
Osedlejte veslařský trenažér, orbitrek, rotoped, zajděte na spinning nebo rowing.
Zajděte si zaplavat nebo běhejte po schodech paneláku, v němž bydlíte.

Vrhněte se na cvičení

Dalšími vhodnými variantami je gymnastika, strečink nebo aerobic, ale také některý typ balančního cvičení jako bosu,

obrázek
T-bow apod. Stejně cvičení celý rok většina běžců a běžkyň zanedbává, tak těch pár dní, kdy toto počasí má trvat (zhruba do 10. února), se mu můžete věnovat. Rozhodně to nebude ztracený čas. Zvýšíte si celkovou pohyblivost a až pak zase začnete běhat, budete muset na jeden krok vynaložit méně energie než nyní, když jste celí zatuhlí a to nejen z toho, že venku mrzne, až praskají kolejnice, ale i proto, že prostě považujete cvičení za ztrátu času.

 

Autor: Miloš Škorpil

Zdroj: Bezeckaskola.czRSS channel 

– článek byl přijat prostřednictvím webové čtečky (RSS Autopilot) RSS kanálu nebo dle dohody – s laskavým svolením redakce Bezeckaskola.cz.

Obsah článku není nikterak modifikován.

You may also like...