ROZHOVOR – JÓGA NENÍ JEMNÝ A NUDNÝ SPORT, POŘÁDNĚ SE PŘI NÍ ZAPOTÍTE

Rodák z Frýdku-Místku Pavel Hub (32) se před 12 lety neplánovaně ocitl na semináři power jógy. Chytla ho natolik, že se o jógu začal hlouběji zajímat, zbavil se díky ní vpadlého hrudníku a dnes učí jednu z dynamických forem jógy zvanou ashtanga vinyasa. Lidi nejen přiměje pořádně se zpotit, ale zároveň je učí kontrolovat dech a krotit těkající myšlenky.yoga

Co vás ke cvičení jógy přivedlo?

Před pár lety jsem jel do Prahy na taneční seminář, ale po příchodu mi sdělili, že lektorka onemocněla, a místo toho mi nabídli seminář power jógy. Tehdy jsem ani nevěděl, co to je. Doma jsem si pak zkoušel ásany, jógové pozice, které jsem si zapamatoval. Byl to dobrý strečink a navíc mi to šlo. Nakonec jsem se přestěhoval do Prahy a udělal si kurz lektora power jógy.

Přitahovala vás spíš východní filozofie, nebo hlavně to cvičení?

Zajímal mě asijský přístup k životu, intuitivně mi připadal moudřejší než evropský. Jóga, která je z Indie, do toho zapadla. Začínal jsem u cvičení ásan, až později jsem začal jógu zkoumat do hloubky. Knížky, které byly k dispozici, se věnovaly hlavně pomalejším typům jógy a filozofii, byly to hlavně pročišťovací, dýchací techniky a meditace. To mě ale tak nebavilo, bylo to spíš pro lidi, kteří k tomu už dozráli a dokázali v tom vidět smysl. Trávil jsem hodiny v internetových kavárnách vyhledáváním informací o power józe a přišel na to, že vychází z ashtanga vinyasa jógy. Tu cvičím dnes.

Řadu lidí od cvičení odradí, že se do jednotlivých pozic hned nedostanou. Co byste jim poradil?

Snažím se do svého přístupu promítat hlavní jógovou zásadu – nenásilí. Nevadí, když pozici neprovedou hned perfektně. Vysvětlím jim, jak se do pozice dostat postupně, aby si neublížili, ale aby z ní také vytěžili maximum a měli z ní požitek.

Lidé si také pod pojmem jóga představují meditování a odříkávání manter. Jak to souvisí s tělesným cvičením?

Řada lidí meditacemi začíná, ale když dlouho sedí, zjistí, že na to jejich tělo není připravené, bolí je záda. Dojde jim, že by měli dělat něco navíc, a dostanou se k ásanám.

Jak se liší dynamická jóga od jiných, pomalejších forem jógy?

Například v hatha józe udělá člověk za lekci jen pár pozic, ale zůstává v nich několik minut, prodýchává je, vnímá, co se děje s některou částí jeho těla, vnímá teplo a chlad. Pak odpočívá a pozoruje rozdíl mezi pravou a levou stranou těla, a jak se rozdíl vyrovnává. Tento způsob nevyhovuje každému, zejména ne mladým lidem. Nevidí v tom žádný význam a získají přesvědčení, že jóga je nuda. Těm bych doporučil dynamický styl – power jógu, ashtangu, flow nebo dance jógu.

Jóga je teď v módě a s ní i byznys se speciálním oblečením, podložkami a dalšími doplňky. Nejde to všechno proti samotné podstatě tohoto východního cvičení?

Pokud někoho díky hezkým věcem cvičení jógy víc baví, je to v pořádku. Je dobré najít motivaci, jak přijít na další lekci. Ve skutečnosti je jedno, jestli máte podložku za pár stovek, nebo za dva tisíce, za svých dvanáct let praxe jsem každou stejně nakonec prodřel. Nedává ale moc smysl, když to někdo dělá z donucení, jen proto, že je to zdravé, a přitom je mu to nepříjemné.

Proč se v józe dýchá jen nosem?

Protože dech je tak víc kontrolovaný a vědomý. Čím méně je dech vě- domý, tím víc si myšlenky dělají, co chtějí, létají v hlavě a člověk je jejich otrok. Dýchací techniky umožňují se soustředit, myšlenek je méně. Má to hlubší aspekty – dá se tak pracovat s vitální energií, v józe se jí říká prána. To možná zní sektářsky, ale v běžném životě se vyčerpáváme myšlenkami na hlouposti, říkáním zbytečností a o cennou energii tak přicházíme. Řada lidí se pak diví, že jsou unavení. Energie se přitom dá akumulovat a využít tam, kde ji potřebujeme. Je to jako s penězi.

Je jóga víc pro ženy než pro muže?

V Indii byla jóga původně ryze chlapská záležitost. Když přišla před lety do Česka vlna power jógy, začaly na ni přecházet ženy, které dřív dělaly různé aerobiky a dynamická cvičení. Postupně s sebou přivedly partnery a lidem došlo, že jóga není jen sezení, meditování, prozpěvování manter, ale že se při ní docela zapotí.

Přistupují chlapi k cvičení jógy jinak než ženy?

Na lekci pro chlapy je jiná energie, berou to víc přes sílu, předhánějí se, kdo udělá lépe pozici. Můžu si víc dovolit je tlačit, udělat drsnější fór.

Děláte i individuální lekce. Jaký typ lidí si vás najímá?

Muži od 30 do 45 let. Začínají cvičit hlavně ze zdravotních důvodů. Řada z nich pracuje 12 až 14 hodin denně v kanceláři a pak si jdou zabě- hat nebo se „zničit“ do posilovny, aby to zachránili. Ale tam se posilují hlavně vnější svaly, záda je bolet nepřestanou. Pokud nejsou v pořádku svaly, které drží celou postavu a postoj, mohou si i ublížit. Jógou se naučí používat ty správné svaly, což může mít pozitivní vliv i na fungování vnitřních orgánů, na trávení, bolení hlavy. Najednou se začnou cítit dobře ve svém těle, které do té doby jen vláčeli s sebou.

Co říkáte na módu „nahé jógy“? Absolvoval jste někdy lekci?

Na Krétě jsem zažil cvičení nahoře bez. Sundat si všechno, do toho bych nešel. Čím míň toho má člověk na sobě, tím lépe, ale mít alespoň spodní prádlo je přinejmenším praktické. Ani v Indii nazí necvičí, mají vždy aspoň bederní roušky. A co jóga v horku, bikram jóga? Také jsem to vyzkoušel, ale připadalo mi to jako na vojenském cvičení, kdy instruktoři lidi povzbuzují, aby šli nad svoje limity. Lekce by měly probíhat ve 42 stupních, plus je v tom, že tělo je roztaženější, uvolněnější a pustí cvičícího hlouběji do pozic. Na druhou stranu, pokud na to dotyčný není trénovaný, může si ublížit.

Rozhovor vedla – Jitka Vlková (www.idnes.cz)

Navštivte www.yogalibre.cz

You may also like...